Etter det noen karakteriserer som en «ørkenvandring» i 7 år er det endelig klart for ny miljøbolig på Årstein. Prosjektet som ble påbegynt for 7 år siden har endelig fått sin løsning og vil bli igangsatt i løpet av høsten 2024. En viktig milepæl er dermed oppnådd.

Gratangen kommune kjøper miljøboligen av Gratangen boligstiftelse for 2 millioner kr og igangsetter totalrenovering av boligkomplekset. Dette i henhold til kommunestyrets vedtak 27. juni.

Prosjektet har en kostnadsramme på 17 millioner kr inkludert tilskudd fra Husbanken.
Ordfører Anita Karlsen, kommunedirektør Thomas Schjelderup og styreleder i boligstiftelsen Liv Kari Johansen er strålende fornøyd med at det endelig er kommet en løsning i saken.

Dette er først og fremst svært gledelig for de som bor i miljøboligen. Boligen vil bli oppgradert og renovert til dagens standard. Det vil komme våre beboere til glede i mange år fremover.

Det er ikke til å legge skjul på at veien frem til i dag tidvis har vært vanskelig, desto viktigere er det å holde fast på at gode løsninger fremkommer gjennom ærlig og åpen dialog om de utfordringer som dukker opp underveis.

Nå ser vi fremover og kan gå sommeren i møte med visshet om at prosjektet vil bli realisert.