Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Vise i Vestavind – Fotefar spiller Stangnes

Årstein. På servicebygget til UL Idun
24. April kl. 19.00
Billettsalg i døra kr 100,–
Barn under 16 år gratis.
Dørene åpner kl. 18.00.
Det blir salg av kaffe og kaker.

Av alle som maler Nord-Norge i ord, er Helge Stangnes en av de aller mest fargerike og varierte. Mange har tonesatt disse maleriene, og på denne konserten fremfører Fotefar sine tolkninger, sammen med et utvalg av diktene som Jan Arvid Johansen og Moddi har tonesatt. Noen av sangene har endt opp i en nokså eksperimentell verden, men her er også mye kjent og kjært.

Fotefar gleder seg til å spille en konsert som tar publikum med på tur rundt i Helge Stangnes sine beskrivelser av vår fantastiske landsdel.

Folkemusikkgruppa Fotefar startet som distriktsmusikere i Målselv i 2005, og to år senere ble Lena, Bendik og Ragnhild landsdelsmusikere hos Kultur i Troms, nå Scene Nord. En av de aller første produksjonene de gjorde var nettopp sammen med Jan Arvid Johansen og hans viser med Stangnes-tekster.

Gjennom årenes løp har Fotefar stått bak en rekke produksjoner, alene og sammen med andre artister og de har gitt ut to plater.
Lena Jinnegren – sang, tangenter, gitar
Ragnhild Furebotten – feler
Bendik Lund Haanshus – gitarer
Tom Hansen – lyd

VisitNarvik har kontordag Gratangen 20. mars

ONSDAG 20. MARS

VisitNarvik har kontorsted på Gratangen kommunehus

• Er din bedrift medlem, eller vurderer du å bli medlem – og har spørsmål?

• Er din bedrift miljøsertifisert eller vurderer du å bli det – og har spørsmål?

• Vurderer du å tilføre nye produkter i din bedrift – og har spørsmål om hvilke produkter det er etterspørsel etter?

• Har du spørsmål om Innovasjon Norge eller øvrig virkemiddelapparat?

• Har du spørsmål om Merket for Bærekraftig reisemål?

• Eller har du bare rett og slett lyst å slå av en prat? Ta kontakt!

Ann-Hege Lund vil være tilgjengelig mellom kl. 12:00 og 15:30.

Du kan kontakte ann-hege@visistnarvik.com eller ringe på tlf. 99043180 for å avtale tid.

Håper vi ses på kommunehuset!

VisitNarvik_Gratangen_Kontordag20

Offisielt fra statsråd 16. februar 2024 - kommunal- og distriktsdepartementet

Samiske namn på Gratangen, Levanger, Rana og Sørfold

Pressemelding | Dato: 16.02.2024

På samisk heiter no Gratangen kommune Rivttága suohkan, Levanger kommune heiter Levangken tjïelte, Rana kommune heiter Raanen tjïelte medan Sørfold kommune heiter Fuoldá suohkan.

Gratangen kommune søkte om godkjenning av Rivttága suohkan som samisk namn på kommunen 9. juni 2022, Levanger kommune søkte om godkjenning av Levangken tjïelte som samisk namn 25. januar 2023, Rana kommune søkte om godkjenning av Raanen tjïelte som samisk namn 21. juni 2022 medan Sørfold kommune søkte om godkjenning av Fuoldá suohkan 28. juni 2022.

Namna er i samsvar Sametingets tilråding og vart vedteke i statsråd i dag.

Midler fra Bufdir til ulike møteplasser for barn og unge i kommunen

Gratangen kommune er tildelt midler fra Bufdir  til “ulike møteplasser for barn og unge i kommunen”

Dette er et lavterskel tilbud som det kan søkes midler til enten det er kreative arrangement, eller andre aktiviteter.

Lag, foreninger og de som jobber med kultur i Gratangen kommune kan søke. Løpende søknadsfrist.

Søknad sendes:

Gro Saltvik-Øvergård
Sektorleder oppvekst og kultur
Tlf: +47 94 80 90 25
E-post: gro.saltvik-overgard@gratangen.kommune.no
Besøksadresse: Nergårdveien 2, 9470 Gratangen
Postadresse: Postboks 23, 9471 Gratangen
www.gratangen.kommune.no

Husk å merke søknaden: “ulike møteplasser for barn og unge i kommunen”

Bufdir

Forestilling med Scene Nord - T4LKSHOW.

T4LKSHOW har bemerket seg som en av landsdelens mest kreative show og har begeistret et stort publikum på sosiale medier og på konserter og turneér!

Bilde T4LKSHOW

Skoleskyssen går som normalt i dag 1. februar

Sektorleder har vært i kontakt med vakttelefonen Tide kl 10.40, og fått opplyst at skoleskyssen går som normalt resten av dagen.

Hvis det blir kraftig endring i været, vil det komme oppdatering.

Gro Saltvik-Øvergård
Sektorleder oppvekst og kultur